کنسرسیوم هیوا فولاد خواف خراسان

شرکتهای هولدینگ

کنسرسیوم هیوا فولاد خواف خراسان

بخش معدن بنای اصلی تولید صنعتی در سطح ملی است. مواد معدنی به عنوان نبض اقتصاد ملی ، پشتیوانه ای برای موجودیت و تکامل صنعتی محسوب می شوندلذا فعا شدن معادن در استقلال و شکوفائی بخش های گوناگون اقتصادی، رشد و توسعه ی صنایع مختلف ،جذب نیروی انسانی و افزایش درآمد هر کشوری نقش موثری را ایفا می نمایند.

 کشور ایران با بیش از 24 میلیارد تن ذخایر شناخته شده ی معدنی،یکی از غنی ترین و متنوع ترین کشورهای جهان به شمار می رود که از آن جمله می توان به ذخایر سنگ آهن ،مس،ذغال سنگ ،سرب،روی،گچ،نمک،کرومیت،سنگ آهن ،دولومیت،خاکهای صنعتی ،باریت،سنگهای تزئینی و … اشاره نمود.

وجود این منابع عظیم و متنوع از یکسو، و نیل به ضرورت رهایی از اقتصاد تک محصولی از سوی دیگر و همچنین امکان دسترسی به انرژی ارزان قیمت و نیروی انسانی مناسب ،موقعیت استراتژیکی و رقابت پذیر بودن محصولات آن در بازارهای منطقه و جهان ،اقتضا می نماید که تمامی اقدامات لازم در جهت حضور این بخش در تجارت و بازارهای جهانی بعمل آید.

تاریخچه فولاد

فولاد جایگاه منحصر به فردی در زندگی ما احراز نموده ولی هنوز تعداد اندکی از ما بطور کامل متوجه اهمیت این فلز در زندگی خودمان هستیم.این فکر یکی از بیشترین موادی است که ما هر روز با آن در تماس می باشیم.

قابلیت بازیافت فولاد نیز واقعا شگفت انگیز است. تنها چند ماه دیگر است که بارها بدون از دادن خواص خود بازیافت شود و در ساخت محصولات و کاربردهای جدید مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس تخمین های انجام شده توسط موسسه بین المللی آهن و فولاد در ماه اکتبر 2007 میلادی،میزان بازیافت فولاد به 20 میلیار تن در جهان می رسد. از آنجائیکه صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر شناخته می شود، در ایران نیز همانند سایر کشورهای توسعه یافته اهمیت زیادی برای این صنعت قائل گردیده و برنامه ریزی منظمی برای افزایش تولید و تامین نیازهای روز داخلی ایجاد گردیده است.

تولید فولاد و گندله کشور

میزان تولید فولاد خام سالانه کشور در طی سالهای 1384 الی 1387 براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به شرح ذیل می باشد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) ،فولاد خام مورد نیاز کشور طی سالهای 1384 الی 1400 ه.ش عبارت است از:

سال         فولاد خام مورد نیاز (میلیون تن)

1384        8/16
1385        18
1386        9/18
1387        25/20
1388        1/22
1389        9/23
1390        54/25
1391        57/27
1392        72/29
1393        62/31
1394        3/35
1395        32/38
1396        55/40
1397        57/43
1398        63/47
1399        66/50
1400        6/54
همانطوریکه مشاهده می شود نیاز به فولاد خام و محصولات فولادی بسیار بیشتر از میزان تولید آن در کشور که معادل 11 میلیون تن است و حجم زیادی از محصولات فولادی از طریق واردات تامین شده و خواهد شد.

شرح مختصری از تشکیل کنسرسیوم هیوا فولاد خواف خراسان

بنابراین نظر به اینکه در اردیبهشت ماه سال 87 جلسه ای با حضور وزیر محترم صنایع و معاونین محترم ایشان در اتاق بازرگانی مشهد تشکیل گردید و یکی از محورهای اصلی و مهم مطروحه در جلسه مذکور بررسی موانع و مشکلات و همچنین ارائه راهکارهای اجرائی راه اندازی طرحهای فولادی استان به اتکاء پتانسیل موجود در معدن سنگان خواف بود.

در این رابطه موضوع پیشنهاد وزیر محترم صنایع و معادن جناب آقای محرابیان ضرورت تشکیل ایجاد کنسرسیوم فولاد ماموریت ایجاد کنسرسیوم فولاد ( با حضور کلیه دارندگان مجوز مرتبط در این مجموعه ) برای بررسی موقعیت طرحهائی که مجوز آنها جهت تولید گندله و کنسانتره و فولاد صادر گردیده و همچنین ارائه راهکارهای اجرایی راه اندازی طرحهای مذکور در کمیسیون معدن و صنایع معدنی استان پیگیری گردید.

کمیسیون مذبور از تیرماه سال 87 اقدام به شناسائی طرحهای فولادی استان نمود و در نتیجه کمیته فولاد را با حضور کلیه فولاد سازهای استان (آنها که دایر و یا دارنده پروانه هستند) اعم از دولتی و یا بخش خصوصی تشکیل داد.از آنجائی که تبدیل استان به قطب سوم فولاد کشور مهمترین آمال و اهداف حضرتعالی برای تحقق توسعه اقتصادی و صنعتی استان خراسان می باشد که در طرح چشم انداز توسعه منطقه نیز تاکید زیادی بر فعال شدن صنعت فولاد نموده اید، ایجاد زیر ساختها و زیر بناهای مورد نیاز این صنعت در مناطق مختلف استان می تواند یکی از اقدامات بسیار موثر دولت نهم جهت تمرکز زدائی و توسعه صنعتی و معدنی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق محروم و … در این منطقه از کشور باشد ضمن اینکه در بررسی بعمل آمده موضوع تامین مواد اولیه (سنگ آهن) و تامین منابع مالی بعنوان مشکلات اساسی اجرای طرحها گردیده که مقام محترم وزارت صنایع تامین مواد اولیه واحدها را از طریق تشکیل کنسرسیوم فولاد دراستان مورد تاکید قرار دادند که( تشکیل شده توسط کمیسیون معدن اتاق بازرگانی مشهد) به اتفاق آرا توافقات اولیه مبنی بر ایجاد کنسرسیوم به عمل آوردند.

که این اقدام منجر به تدوین اساسنامه و تشکیل شرکت کنسرسیوم هیوا فولاد خواف خراسان با حضور اعضاء دارندگان مجوز مرتبط در این صنعت و همچنین مشارکت مردم خواف در تاریخ 9/10/1388 تشکیل گردید.  

حسن هادیان به نمایندگی از شرکت هولدینگ توسعه سرمایه گذاری معدن و صنایع معدنی لیان کاوان کانیها

نایب  رئیس هیئت مدیره

محمود اختراعی صناعی به نمایندگی از شرکت لیان کاوان کانیها اکتشاف و استخراج و بهره برداری

رئیس هیئت مدیره  و مدیرعامل

نسترن هادیان به نمایندگی از شرکت لیان کاوان کانیها مرکز تحقیقات فولاد و معدن

عضو هیات مدیره